איות הצרעים טובעות בבריכות הביוב של הערבה

רוצים לדעת בזמן אמת מה חדש בעולמן של הציפורים? האירועים, התצפיות, התגליות וכל המידע על האורחים בפארק הצפרות באילת.

חדשות פנימיות:

צוות הניטור של מרכז הצפרות אילת הבחין לאחרונה בתופעה: איות הצרעים היורדות לשתות מים בריכות הביוב של קיבוצי הערבה שוקעות בשומן שלא מאפשר להן לנוע או לעוף.

הערבה לוהטת בימים אלו. איות הצרעים, עוף דורס אצילי שעבר הסבה מקצועית מטרף מכרסמים לאיסוף דבש וזחלי דבורים וצרעות מקיניהן, נודד במאות אלפים מעל הקרקע הרותחת של הערבה, שהגיעה השבוע היטב אל מעל ל-40 המעלות. האיות הללו עושות את דרכן בדממה, מנצלות את זרמי האוויר החמים שמעלים אותן לגבהים אדירים, משם הן גולשות אל מחוז חפצן – יערות אירופה ואסיה. צוות הניטור של החברה להגנת הטבע ומרכז הצפרות באילת סופר אותן, לומד את נתיבן והתנהגותן ושומר עליהן בדרכן. בימים החמים במיוחד של סוף אפריל ותחילת מאי, שוברות רבות מהן את מסען כדי ללגום מים ולרחוץ את נוצותיהן. באגם של פארק הצפרות באילת ניתן לראותן חותכות את האוויר וצונחות אל גדותיו, נחות, מתרחצות ונחות בביטחה וכעבור כמה דקות ממשיכות את נדידתן. אולם מי שיגיע אל בריכות הביוב של הקיבוצים סמר ויוטבתה, יחזה במחזה שונה בתכלית. האיות היורדות לשתות שם נעמדות על איים של חומר שומני הצף על המים ולעיתים קרובות שוקעות ביחד עם גושי השומן אל תוך המים המטונפים. השומן הזה דביק במיוחד והוא אוחז בנוצות האיות ובחלקי הגוף ולמעשה לא מאפשר להן יותר לצאת מן המים או לעוף.

איה טבועה בבריכת שומן

צוות הניטור של מרכז הצפרות אילת, שהבחין בתופעה, החל למשות אותן מהמים ולהעבירן לטיפול בפארק הצפרות של אילת ובשמורת החי בר. שם החלו אנשי רשות הטבע והגנים וצוות מרכז הצפרות אילת לשטוף את נוצות האיות. השטיפה נעשית עם סבון מיוחד ששומר על מרקם הנוצות של הציפור אך ממיס את השומן, אך תהליך הניקוי יכול לקחת שבועות ואף חודשים ארוכים.

לאחר שהועברה הודעה אל היחידה הסביבתית של חבל אילות, נפרשו צפרי החברה להגנת הטבע, פקחי רשות הטבע והגנים ומתנדבים, כדי לא לאפשר לאף עוף נוסף לנחות בבריכות האלו. המועצה האזורית מצידה התחייבה להעמיד שומרים בשכר כדי שיחליפו את המתנדבים בימים הקרובים.

עד לכתיבת שורות אלו נאספו 12 איות צרעים ו-2 ניצים קצרי אצבעות שאיבדו את יכולתם לעוף. אחרות שלא הצלחנו להגיע אליהן, כנראה כבר לא איתנו.

חשוב לי להודות לאיתי שני מהיחידה הסביבתית של המועצה האיזורית חבל אילות, לאנשי רט"ג - אסף הברי, רועי טלבי וראובן הפנר וכל צוות החי בר שעשו ככל יכולתם להציל היום את האיות.

זה נכון שכל הגופים בערבה התגייסו מיידית ובכך מנעו מוות של אולי מאות איות צרעים נוספות, אך כמה חבל שבריכות הביוב של הערבה הן עדיין מלכודת מוות לציפורים שידוע שהן עוברות במקום ויורדות לשתות. מה עוד צריך לקרות כדי שהאסון הידוע מראש הזה לא יחזור על עצמו?

נועם וייס
מנהל מרכז הצפרות אילת.

איה שנחלצה מבריכת שומן אך לא יכולה לעוף