טבלן גמדי נפגע מקו חשמל, טופל ושוחרר בהצלחה

רוצים לדעת בזמן אמת מה חדש בעולמן של הציפורים? האירועים, התצפיות, התגליות וכל המידע על האורחים בפארק הצפרות באילת.

חדשות פנימיות:

טבלן גמדי שפגע בתעופה בקו חשמל ונפל לקרקע לא הצליח לעוף עוד, כי הוא מסוגל להתרומם רק ממים. צלמי ציפורים הביאו אותו אל פארק הצפרות אילת, שם שוחרר בהצלחה.

הטבלן הגמדי הוא אחת הציפורים הכי מיוחדות באילת. הוא מבלה חצי מזמנו כשהוא צף על פני המים, אך את החצי השני מתחת לפני המים, במרדפים אחרי דגים. הטבלן בנוי כמו צוללת. רגליים הרחק מאחור באזור הזנב ואצבעות ארוכות ורחבות כמו מדחפים. כשהוא נמצא שם מתחת מים, הוא בכלל נשאר יבש לגמרי, בזכות שמן שמרוח על נוצותיו. רק דבר אחד לא יכול הטבלן לעשות – להמריא מהקרקע. הוא חייב את המים בשביל זה.

בסופ"ש האחרון יצא גיל קופלוביץ' וחבריו לצלם ציפורים. על הקרקע, באזור מטעי התמרים של קיבוץ אילות, הוא הבחין בטבלן, הזוחל לו על הקרקע, כמעט בלי יכולת תנועה. הטבלן שעף כנראה בלילה, פגע בקו חשמל או ענף של עץ שהפילו אל הקרקע. גזר דין מוות בדרך כלל. גיל העביר את הטבלן אל צוות מרכז הצפרות אילת שבדק את הטבלן ולא מצא שהוא פצוע. לאחר שנרגע מעט, הועבר הטבלן אל האגם בפארק הצפרות, שחה כמה שניות ומיד צלל. הדאגה לשלומו הייתה מוקדמת. כמה שניות אחר כך הוא זינק אל פני המים מאושש ורענן, הביט בנו בזווית העין וצלל שוב.

לצערנו השמיים הם כבר מזמן לא הגבול. קווי חשמל, תרנים המוחזקים בכבלים או מכשולים שעוד אין אצלנו – טורבינות רוח, אורבים לציפורים בשחקים. בעיקר בלילה זה יכול להיות קטלני. כמי שחיים מתחת לאוטוסטראדה בין יבשתית של ציפורים נודדות מהעמוסות ביותר בעולם אנו צריכים לנהוג ברגישות גם בשמיים שלנו, כי אנחנו לא לבד שם.

החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, קק"ל ואנשי התכנון והסביבה של עיריית אילת עומדים על המשמר ושומרים על השמיים שלנו נקיים ממכשולים. רק השבוע התבשרנו על ידי אדריכל העיר ישראל חיון שתורן של בזק יוקם ללא הכבלים המסוכנים, למען בטחון הציפורים.