סלעית הבזלות הנדירה נצפתה ליד אילת

רוצים לדעת בזמן אמת מה חדש בעולמן של הציפורים? האירועים, התצפיות, התגליות וכל המידע על האורחים בפארק הצפרות באילת.

חדשות פנימיות:

סלעית הבזלות, אחת הציפורים הנדירות ביותר באזורנו, נצפתה בשני אתרים בסביבות אילת. צפרי מרכז הצפרות אילת עוקבים ושומרים עליהן כדי שלא יאונה להן כל רע.

על ג'בל דרוז, הר געש כבוי בדרום סוריה המדממת, חיה ציפור מסתורית שמעט מאוד ידוע עליה. היא שחורה כמעט לגמרי, כמו סלעי הבזלת סביבם היא חיה ורק זנבה המעוטר בשחור ולבן מזכיר שהיא בת למשפחת הסלעיות. הדורם שריחי, שחקר את תפוצתה בירדן, ותיעד עשרות זוגות שלהן שם, לאורך הגבול הסורי, חזר לשם לאחרונה וגילה שהן כבר לא שם. תחום תפוצתן כרגע מוגבל לחלקים הגבוהים יותר של ההר, שנמצאים בשטח סוריה. להערכתו זוהי הציפור הנדירה ביותר המקננת באזור המזרח התיכון ונותרו ממנה פחות מ-100 פרטים חיים. בעבר היא עוד נחשבה לתת מין של הסלעית לבנת הכנף הצבעונית ממנה, אך צורתה המעט שונה, צבעיה, שירתה והתנהגותה ובעיקר העובדה שהיא נודדת לאתר בלתי ידוע בחורף, מרמזים שהיא מין ציפור בפני עצמה.

סלעית הבזלות(photo:xxx)

התעלומה להיכן הן נעלמות מסוריה בחורף, נותרה עדיין לא לגמרי פתורה, אך פרט אחד שהתגלה בדרום הערבה בשנה שעברה, והפרט שהתגלה באזור אילת השבוע, שופכים אולי אור, לפחות חלקי, על פתרון התעלומה. בסתיו הן עוזבות את מתלולי הבזלות של ההר הגבוה אל ואדיות רחבים עם צמחייה מדברית מוריקה, אך רק במקרה שעבר שם שיטפון כמה חודשים קודם לכן.

הפעם היה זה אחד מעשרות הצפרים האירופים הפוקדים את אילת החורף, בעקבות טיסות השכר הזולות ועושר הציפורים הגדול. בנג'מין סטפן, צפר מומחה מגרמניה שהיה בדרך לצפות בכלל בוורדיות סיני, זיהה את הציפור השחורה הקטנה תוך כדי נסיעה. עדת צפרי הארץ עוד הראתה את הספק המתבקש לנוכח תמונותיו הלא ברורות שהפיץ, אך צוות מרכז הצפרות אילת, יצא לשטח ביחד עם טל פולק, אקולוגית רט"ג ואישר את הזיהוי.

מרכז הצפרות אילת, בו שותפים החברה להגנת הטבע, קק"ל, רשות הטבע והגנים, עירית אילת ומשרד התיירות ימשיך לעקוב על הציפור הנדירה ולדאוג שלא תוטרד יותר מדי על ידי סקרנים ויצא אל השטח כדי ללמוד עוד, על הציפור המסתורית הזאת, שכל כך מעט ידוע עליה.