ביקור הדורם שיריחי, מייסד מרכז הצפרות אילת

רוצים לדעת בזמן אמת מה חדש בעולמן של הציפורים? האירועים, התצפיות, התגליות וכל המידע על האורחים בפארק הצפרות באילת.

חדשות פנימיות:

ביקורו של הדורם שיריחי במרכז הצפרות באילת הוא מאורע משמח. מלבד היותו המייסד של פארק הצפרות באילת, הדורם שיריחי הוא אחד מהצפרים המובילים בעולם.

הדורם שיריחי הוא אגדה מהלכת בעולם הצפרות. הצפר הצעיר מירושלים שהחל את דרכו בחוגי הצפרות של החברה להגנת הטבע, התנדב בסקרי נדידת העופות הדורסים בכפר קאסם ואז הגיע לאילת כדי לגלות את פלא נדידת הציפורים במקום המיוחד הזה, חזר לביקור בן שבועיים במסגרת פסטיבל נדידת האביב ותחרות הצפרים הבינלאומית שהתרחשה כאן בחודש האחרון.

הדורם שיריחי בפעולה

(הדורם שיריחי בפעולה)

הדורם הגיע אלינו לאחר כעשרים שנה אותם בילה בעיקר באוקיינוס השקט, שם עסק בחיפוש אחר כמה מיני ציפורי ים שכבר 200 שנה לא ניצפו ונחשבו לנכחדים. בעקשנותו ומקצועיותו הוא מצא כמעט את כולם וזכה להכרה עצומה ברמה בינלאומית. חוץ מזה הוא זחל בביצות ויערות במרכז אמריקה, חקר איים נידחים באוקיינוס הדרומי והוציא עשרות מאמרים וספרים בנושא ציפורי הים של העולם והיונקים הימיים של האוקיינוס הדרומי. כרגע הוא עובד על ספר חשוב ביותר שעוסק בזיהוי ציפורים באזורנו.

לאחרונה התפרסם הדורם שוב בעקבות גילויו כי לילית המדבר, המאכלסת את הואדיות הנידחים והמרוחקים של הרי אילת, הינה מין חדש של לילית שהוגדרה בעבר בטעות כאותה הלילית הקיימת בעומאן ואיראן. כאות לגילויו זה העניקו החוקרים את השם המדעי של הלילית החדשה על שמו, והיא נקראת כיום Strix Hadorami. זהו כבוד שניתן למעט מאוד חוקרים בימינו.

בזמן הביקור התלווה הדורם אל צוות הפארק וחלק מנסינו הרב. בעזרתו ניסינו לפצח חידה בת 30 שנה לגבי מוצאן של הזרעיות הקטנות המגיעות אלינו במספרים קטנים בכל חורף. הזרעית הקטנה היא סוג של עפרוני שאינו מוכר כנודד והמקום הקרוב ביותר ממנו הוא מוכר הוא מפקיסטאן. לכן הגעת מין זה לאילת היא תעלומה בלתי פתורה. בדיקת ד.נ.א. אמור לקרב אותנו אל הפתרון ולראות האם הזרעיות הקטנות שמבלות כאן את החורף הן זהות לפקיסטניות, או שיש לנו כאן אוכלוסייה לא מוכרת שכנראה נודדת לכאן. כרגע עדיין ללא הצלחה, אבל הדרך לפתרון הבעיה כבר סלולה.

צילום: הדורם שירחי

(צילום: הדורם שירחי)

הדורם סיפר לנו את סיפור הקמת מרכז הצפרות. את ימי הסקר הראשוני שהוא ביצע כאן לאורך עונות הנדידה ושגילו את הפוטנציאל העצום של אילת לעולם הצפרות ואת המאבקים שליוו את שימור בתי הגידול עבור הציפורים ולבסוף הקמת פארק הצפרות על גבי המזבלה העירונית של העיר. הדורם גם נתן לנו כמה עצות כיצד להגדיל את אטרקטיביות המקום לציפורים הנודדות על ידי הוספת בתי גידול חדשים כגון שדות אספסת וכיצד להחזיר את אילת אל היותה מוקד משיכה לעשרות אלפי צפרים תיירים שהגיעו לכאן בשנות ה-90 מכל העולם. השלב הראשון הוא סדרת מאמרים שהוא יפרסם בעיתונות הצפרות הבינ"ל ושנביא גם כאן.

מה שהדורם השאיר כאן באילת זו בעיקר המון השראה. השראה וכוח להמשיך לשמור על הציפורים הנודדות דרך אילת ולקדם את תיירות הצפרים לכאן בכל דרך אפשרית.