יסעורון וילסון הולך על המים – באילת!

רוצים לדעת בזמן אמת מה חדש בעולמן של הציפורים? האירועים, התצפיות, התגליות וכל המידע על האורחים בפארק הצפרות באילת.

חדשות פנימיות:

ניטור ציפורי לב הים של מרכז הצפרות אילת והמרכז הבין אוניברסיטאי העלה בחכתו 2 ציפורים נדירות: יסעורון וילסון המגיע מאנטארקטיקה ויסעורון פציפי שמקנן באיי יפן.

ציפורי הים וההגנה עליהן נופלת לעיתים בין הכיסאות. הביולוגים הימיים רגילים להסתכל רק מתחת למים והצפרים נטועים חזק בקרקע, בדרך כלל צופים מהחוף. משום שאנו הצפרים מכירים לא רע את מה שרואים מהחוף, אך אין לנו מושג אילו ציפורים נמצאות בלב הים, המכון הבין אוניברסיטאי בראשות פרופ' אמציה גנין ונועם וייס, מנהל מרכז הצפרות אילת, החליטו ביחד לבצע סקר שמעולם לא בוצע באזרנו – ניטור של ציפורים בלב מפרץ אילת. פעם בחודש אנו יוצאים על ספינת מחקר בראשות ענבל אילון, הדוגמת גם את הרכב ותכונות המים בעומק הים ומנסים לאתר ציפורים שחיות רק בלב ים ומגיעות אל החוף רק כדי לקנן. פעמיים יצאנו בשמש הקופחת של אילת ובמשך שעות ארוכות לא נראתה אף ציפור, אך אתמול, כמו בקסם, הם הגיעו – היסעורונים.

יסעורון וילסון(תמונה: נועם וייס)

אף אחד לא יודע על היסעורונים כמעט דבר. הן ציפורים שפעילות בעיקר בלילה,  חיות כמעט רק בלב ים, נודדות מרחקים עצומים ומקננות באיים נידחים, לעיתים בתוך לועות של הרי געש. הם חובבים סערות ורוחות חזקות, אז קל להם להריח את מזונם – פלנקטון, דגיגים קטנים או שאריות ארוחה של כרישים, ממרחקים גדולים.

ההתרגשות על ספינת המחקר אתמול הייתה עצומה. ציפור שחורה לגמרי, בגודל של יונה, התקרבה אלינו, נעה סנטימטרים ספורים מעל המים, נוגעת במים ברגליה, אוספת מזון וממשיכה. זה היה יסעורון פציפי. ציפור שמקום קינונה המוכר הקרוב ביותר נמצא באיים ביפן. בחורף היא נודדת אל האוקיינוס ההודי, אבל אל מפרץ אילת היא הגיעה רק 6 או 7 פעמים, וכמעט תמיד היה מדובר בפרטים חלשים או מתים שנפלטו לחוף. עתה נראה פרט בריא שעופף היטב כמו שלא נראה כאן מעולם. לא עברו 5 דקות ויסעורון נוסף הצטרף אל הפציפי, הפעם קטן ממנו בהרבה, אך עם כתמים לבנים מעל הזנב ובכנפיים – יסעורון וילסון. היסעורון הקטנטן הזה ידוע כ"הולך על המים" – מרפרף קלות וברגליו גורף את המים ובורר את מזונו מהם. משך כחצי שעה הלך לו על המים הפלא הזעיר הזה, סורק את המים אל מול הרוח החזקה ואז חוזר לסיבוב נוסף בתעופה במהירות עצומה, טס על גבי הרוח. זו רק הפעם השנייה שיסעורון וילסון מגיע לישראל ולאילת. אולי כי ההיסטוריה שלנו עם ההולכים על המים מעט מורכבת. בפעם האחרונה זה היה בשנת 1983. הוא מגיע אלינו מהאוקיינוס הדרומי, מאיים הסמוכים לאנטארקטיקה כדי להזכיר לנו שציפורי לב הים הם אחד הדברים המדהימים ביותר שקיימים בעולם החי.

הסקר הזה רק בתחילתו והוא כבר השתלם בגדול. חיים שלמים שאני מחכה לציפור הזאת. בגיל 14 העברנו 3 צפרים את כל החופש הגדול על החוף באילת כדי לקבל 10 שניות עם הוילסון. יום לאחר שחזרתי הביתה, אבנר רוטשילד ראה יסעורון, אך לא הצליח לזהותו. זה כבר היה כמעט בחושך. אכלתי את הלב ונשבעתי, שיום אחד עוד נתראה.