הציפור של אילת היא... השחף לבן העין

רוצים לדעת בזמן אמת מה חדש בעולמן של הציפורים? האירועים, התצפיות, התגליות וכל המידע על האורחים בפארק הצפרות באילת.

חדשות פנימיות:

בטקס מרגש, בהשתתפות ילדים, בוגרים, נכבדי העיר ןמועצת העיר אילת, הוכתר אתמול השחף לבן העין לציפור של אילת. שיחקנו, שרנו, התלהבנו ושמחנו מהבחירה הטובה.

אתמול (יום רביעי, 15/06/2016), באירוע מרגש, מלהיב ורב משתתפים בפארק הצפרות אילת, הוכרזו תוצאות בחירת הציפור של אילת. מועצת העיר כולה, בראשות ראש העיר מר מאיר יצחק הלוי, קיימו ישיבת מליאה חגיגית במיוחד בפארק הצפרות שבשיאה הוכרז השחף לבן העין כציפור של אילת.

זה היה אחד האירועים המרגשים ביותר שהיו כאן. ילדי בית הספר יעלים, שהחליטו במסגרת עבודתם הלימודית, להתאים את פארק הצפרות לביקור ילדים, הדריכו את הקהל בעזרת דגם של הפארק שיצרו בעצמם, שיחקו משחקי ציפורים, הקרינו סרט תדמית לילדים על הפארק, שעשו בעצמם, חיפשו יחד את המטמון, שרו שירי ציפורים וניגנו בחצוצרות. מדריכי החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ואל ארצי חדו לקהל חידות, שיחקו משחקי נדידה והצטלמו, לבושים בתחפושות הציפורים שליוו אותם לאורך הפרויקט, ביחד עם ילדים ומבוגרים. כולם היו מאושרים. זו הייתה החגיגה שלנו, לאחר חודשיים של טרפת ציפורים שהעיר הזאת עברה, כאשר בכל מדיה אפשרית, בכל בתי הספר, ברחובות ובקניונים, דמויות הציפורים המתמודדות שלטו בנוף.

יום זה היה שיאו של מיזם שנועד לחזק את הזהות האילתית שלנו, דרך היכרות עם ציפורי אילת. הנחת היסוד, שמי שחי במקום המרוחק הזה, בעל האקלים הקיצוני ולצד הים והמדבר הכול כך מיוחדים, בוודאי סיגל לעצמו תכונות אופי מיוחדות שמאפיינות גם את הציפורים וגם את התושבים האנושיים. דרך הציפורים, ציירנו דמויות אילתיות אופייניות, וביקשנו מהתושבים להזדהות עם אחת מהן. סדנאות נעשו בכל בתי הספר בעיר, תכניות הרדיו והעיתונות אירחו, עודדו וקידמו, מקומות עבודה נחשפו ובעצם כל העיר שאלה את עצמה- מי אנחנו? מה מיוחד בנו? והכול דרך היכרות עם 10 ציפורים המייצגות את אילת.

 כל הגופים הרלבנטיים בעיר התגייסו למשימה. ההובלה הייתה של רונה שפירא והיחידה לחינוך ועיצוב סביבתי של עיריית אילת אליה הצטרפו צוות מרכז הצפרות אילת, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ואל ארצי. גופי העירייה השונים מתאגיד התיירות העירוני ועד הדוברות נתנו את הסיוע הלוגיסטי והרדיו המקומי "קול הים האדום" לא עזב את הנושא לרגע.

שחף לבן העין(והזוכה: שחף לבן העין)

אילת בחרה טוב. השחף לבן העין, שקיבל 5,670 מתוך 15,769 ההצבעות, הוא ציפור של בית. בית לא רק במובן של מקום שישנים בו, אלא בית שתמיד מחכה חם ואוהב בכל מצב, מקום שהלב תמיד רוצה לחזור אליו. האילתים בחרו בציפור היחידה, שמעולם לא עזבה את אילת ושמרה לה אמונים גם בתקופות קשות. אהבתו הגדולה של השחף לבן העין הוא ים סוף. ניתן לראות אותו רק לחופיו. המבנה הסגור של המפרץ שלנו וים סוף בכלל, יצר עבורו ים שקט, כמעט ללא גלים, מה שמסייע לו לצוד בעיקר את הסרטנים המסתתרים בין הסלעים. במשך היום הוא מעופף לאורך חופי המפרץ בחיפוש אחר מזון, או עוקב אחר סירות דייגים מהן אולי יושלך דג קטן בחזרה אל המים. בלילה הם מתאספים על המצופים שמול קניון "מול הים" כדי לישון קרוב אחד לשני ולשתף חוויות ואולי ליצור חבריות וקבוצות עבור היום הבא. השחף לבן עין הוא  גם זן נדיר. בעולם חיים רק כ-40,000 שחפים לבני עין ולכן הוא מוגדר בסכנת הכחדה. בשנה הקרובה אנו ננסה לשפר את מצבו באזורנו על ידי השבת שחפים שגדלו בשבי אל מי המפרץ ועל ידי שיפור בית הגידול הימי עבורו.

עבורי זו הייתה לא פחות מהגשמת חלום. העיר אילת, על ילדיה, תושביה ונכבדיה, באה ליום אחד בגוף ובנפש, אל מרכז הצפרות, לומר "אנחנו עם הציפורים". העיר אילת חגגה את היותה כול כך חשובה לציפורים הנודדות, לציפורי המדבר ולציפורי הים. כל אחד בעיר הזאת יודע היום שיש עליו אחריות כבדה, גאווה גדולה וגם משאב חשוב, כי הציפורים אותם הם למדו להכיר, כבר בחרו את אילת לפני הרבה מאוד זמן.

נועם וייס, מרכז הצפרות אילת.