אגם אניטה המחודש

רוצים לדעת בזמן אמת מה חדש בעולמן של הציפורים? האירועים, התצפיות, התגליות וכל המידע על האורחים בפארק הצפרות באילת.

חדשות פנימיות:

מדוע אגם אניטה בפארק הצפרות באילת היה שומם יחסית מציפורים? קראו במאמר זה את סיפור החידוש של האגם שמצוי בליבו של הפארק והכירו את הציפורים שמצאו להם בית חדש.

פארק הצפרות באילת משופע בבריכות מים. רוב הבריכות הן בריכות מלח ובהן מים מלוחים במליחות משתנה, שמהווים מצע מזון נהדר לאצות וסרטניות שמאכילות מגוון ציפורים נודדות רב שכולל את הפלמינגו, השחפים למיניהם וציפורי חוף רבות. גוף המים היחיד המכיל מים כמעט מתוקים הוא אגם אניטה, החבוי בלב הפארק ונצפה רק תוך כדי שוטטות בשבילי הולכי הרגל. האגם הזה הוקם כדי לשמש בית גידול ומצע מזון לציפורים המעדיפות מים מתוקים כגון האנפות, הברווזים, הסופיות והאגמיות וציפורי סבך וקנים השוכנים בחישות הקנים שלאורך גדותיו. האגם נבנה בסיועה הנדיב של אניטה גת שהיה לה חשוב מאוד שכלל הציפורים הנודדות דרך אילת, ימצאו בפארק מחסה מוגן ומקור בזון בדרכם הקשה.

אגם אניטה המחודש - צילום: נועם וייס(צילום: נועם וייס)

במשך שנים היה האגם שומם יחסית מציפורים מסיבה שלא הבנו. מחקר קצר שביצענו העלה כי עומק המים בבריכה היה עמוק מדי ולכן ציפורים רבות התקשו למצו מקום בו הן יכולות לעמוד בו. כמו כן מצאנו כי מקור המים של האגם, מי התימלחת ממכון ההתפלה של אילת, הם לא סוג מים אחד אלא בכל פעם שמלאנו את האגם זרמו אליו מים מעט שונים מבחינת מליחות והרכב כימי, מה שגרם לביולוגיה באגם להיפגע בכל פעם שהוספנו מים. כדי לתקן את הבעיה נעזרנו ברשות ניקוז ערבה ובקק"ל שסייעו לנו לרדד את החלק המרכזי של האגם וליצור אגן גדול ונוח לציפורים ובד בבד, בעזרת תרומה נדיבה של מקורות אילת,  החלפנו את מקור המים לאגם למים קבועים ומליחים שישמרו על מרקם החיים באגם ויקיימו את חישות הקנים שעל גדותיו.

הציפורים חזרו לאגם אניטה

(צילום: נועם וייס)

הציפורים מצביעות בכנפיים. מאז השיפוץ האגם התמלא ציפורים מכל המינים. להקות של אנפות שונות כגון לבניות גדולות וקטנות, אנפיות סוף ובקר, אנפיות גמדיות ואפורות, גודשות את גדות האגם וזוללות את הדגים שבו. שחפים וברווזים באים לסנן את המים ולאכול את החלקיקים הקטנים יותר וציפורי חוף מלפחות 15 מינים כבר תועדו נוברות בבוץ הרדוד שמרכז האגם מספק. מעליהם מרחפות מעל המים המון המון סנוניות מכל המינים ומדי פעם מפרפר גם פרפור עקוד. בימים האחרונים נוסף גם זוג שלכים , עיטי דגים, שצדים בבריכה המחודשת. עוד במיוחדים – כפנים, שחפיות עבות מקור, שדמיות אדומות כנף, אנפית מנגרובים ובימנית אפורה.

מוזמנים לבוא ולראות בעצמכם.